Soorten aandoeningen waarme we kunnen helpen.

De chiropractor behandelt verschillende soorten wervel aandoeningen die voor spier of zenuwpijn zorgen. Vergelijkbaar met andere dokters, zal de chiropractor eerst een lichamelijk onderzoek doen om zo een nauwkeurige diagnose vast te stellen. Verder kunnen Röntgenfoto’s of een CT- scan ook gebruikt worden om de diagnose te bepalen. Hier onder vind je een lijst van aandoeningen die de chiropractor behandelt.

Rug Pijn

Ongeveer 3 op de 4 volwassenen hebben last van rug pijn wat veroorzaakt is door een kneuzing of een verstuiking van de rug. Verstuikingen worden veroorzaakt als het bindweefsel (de sterke band die onze beenderen samen houdt) gescheurt is of uitgerekt. Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel zoals een spier of pees. Een van deze twee kan gebeuren als je een te zwaar gewicht optilt, als je sport, of zelfs als je je verkeerd buigt of omdraait. De pijn kan brandend zijn, stekend of tintelend.

Nek Pijn & Hoofdpijn

Nek pijn kan ook Cervicogene hoofdpijn veroorzaken. Pijn van dit type voel je meestal aan de achterzijde van je hoofd, aan de slaap of achter de ogen. Cervicogene hoofdpijn kan verward worden met migraine of clusterhoofdpijn (Hortonse hoofdpijn).

Coccyalgie

Coccyalgie is pijn die onstaat in het staartbeen. Somige personen die vallen of die met de fiets rijden voor een lange periode kunnen hier pijn ontwikkelen, wat erger kan worden bij het zitten. De pijn kan ook onstaan zonder een gekende reden.

Degeneratie van de Tussenwervelschijf

Degeneratie van de tussenwervelschijf wordt meestal geassocieerd met het verouderingsproces. Wanneer we ouder worden, kunnen onze tussenwervelschijven (de ronde kussentjes tussen de wervels) afwijken of verarmen door het vele gebruik of misbruik. De tussenwervelschijven kunnen hun flexibiliteit, veerkracht en schok absorberende kwaliteit verliezen. Ze kunnen ook dunner worden door uitdroging.

Hernia

Hernia van de tussenwervelschijf komt meestal in de nek of in de onderrug voor.  Hernia kan pijn veroorzaken als de buitenste ring (annalus) of de interne massa (nucleus pulposus) op de dichtsbijzijde zenuw drukt.

Myofasciale Pijn

Myofasciale pijn is een chronische pijn aandoening waar er druk op de gevoelige puntjes van de spieren (triggerpunten) diepe pijn kan veroorzaken, en deze pijn ook kan doorgeven aan andere delen van het lichaam. Soms voelt myofasciale pijn als een vaste knoop in je spier, en komt meestal voor als je de spier veel gebruikt hebt.

Piriformis Syndroom

Piriformis syndroom kan voorkomen als de piriformis spier (een dunne spier die in de bil zit) samengeperst word of op de zenuw (nervus ischiadicus) drukt. De symptomen hiervan worden Ischias genoemd. Je kan hierdoor pijn en/of prikkelingen en gevoelloosheid hebben dat door de bil naar een of twee benen doorgaat. De pijn word soms omschreven als een scherpe pijn die op een electrische schok lijkt.

Beenlengte verschil

Een beenlengte verschil kan meerdere oorzaken hebben. Zowel  structurele- (bv. geboren aandoeningen) als posturele (bv. het draaien van het bekken) problemen.

Spondylose of Artritis

Spondylose of spinale artritis kan de kleine gewrichten (facetgewrichten) aan de achterzijde van de ruggengraat beinvloeden. Dit type van artritis word meestal verooraakt door het verouderingsproces.

Whiplash

Een whiplash is een acceleratie-deceleratiemechanisme waarbij krachten inwerken op de nek. Het treedt op bij (auto-)ongevallen, maar het kan ook het gevolg zijn van bijvoorbeeld duiken. De nek en het hoofd worden zoals een zweepslag opeens en snel naar voor (hyperflexie) en naar achter (Hyperextentie) bewogen, dit kan tot een zware nek verstuiking of kneuzing zorgen.