Soorten aandoeningen waarmee we kunnen helpen.

De chiropractor behandelt verschillende soorten wervel aandoeningen die voor spier of zenuwpijn zorgen. Vergelijkbaar met andere dokters, zal de chiropractor eerst een lichamelijk onderzoek doen om zo een nauwkeurige diagnose vast te stellen. Verder kunnen Röntgenfoto’s of een CT- scan ook gebruikt worden om de diagnose te bepalen. Hieronder vindt u een lijst van aandoeningen die de chiropractor behandelt. Ook als uw aandoening niet hier is vernoemt kunt u met ons contact opnemen om na te gaan of chiropractie voor u is.

Rugpijn

Ongeveer 3 op de 4 volwassenen heeft last van rugpijn wat veroorzaakt is door een kneuzing of een verstuiking van de rug. Verstuikingen worden veroorzaakt als het bindweefsel (de sterke band die onze beenderen samen houdt) gescheurt of uitgerekt is. Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel zoals een spier of pees. Een van deze twee kan gebeuren als je een te zwaar gewicht optilt, als je sport, of zelfs als je je verkeerd buigt of omdraait. De pijn kan brandend, stekend of tintelend zijn.

Nekpijn & Hoofdpijn

Nekpijn kan ook Cervicogene hoofdpijn (hoofdpijn vanuit de nek) veroorzaken. Dit soort hoofdpijn voel je meestal aan de achterzijde van je hoofd, aan de slaap of achter de ogen. Cervicogene hoofdpijn kan ook verward worden met migraine of clusterhoofdpijn (Hortonse hoofdpijn).

Coccyalgie

Coccyalgie is pijn die onstaat in het staartbeen. Mensen die op hun stuitje vallen of voor langere periodes fietsen kunnen hier pijn ontwikkelen. De pijn wordt kan erger worden bij het zitten. De pijn kan ook zonder een duidelijke of een voorliggende reden ontstaan.

Degeneratie van de tussenwervelschijf

Degeneratie van de tussenwervelschijf wordt meestal geassocieerd met het verouderingsproces. Wanneer we ouder worden, kunnen onze tussenwervelschijven (de ronde kussentjes tussen de wervels) afwijken of verarmen door het vele gebruik of misbruik. De tussenwervelschijven kunnen hun flexibiliteit, veerkracht en schok absorberende kwaliteiten verliezen. Ze kunnen ook dunner worden door uitdroging.

Hernia

Hernia van de tussenwervelschijf komt meestal in de nek of in de onderrug voor. Hernia kan pijn veroorzaken als de buitenste ring (annalus) of de interne massa (nucleus pulposus) op de dichtsbijzijde zenuw drukt. Vaak is er ook sprake van uitstralende pijn richting de ledematen.

Myofasciale pijn

Myofasciale pijn is een chronische pijn aandoening waar er druk op de gevoelige puntjes van de spieren (triggerpunten) erge pijn kan veroorzaken. Dit soort pijn kan ook uitstralen naar andere delen van het lichaam. Soms voelt myofasciale pijn als een vaste knoop in je spier en komt het meestal voor als je de spier veel gebruikt hebt.

Piriformis Syndroom

Piriformis syndroom kan voorkomen als de piriformis spier (een dunne spier die in de bil zit) samen geperst word of op de bilzenuw drukt. De symptomen hiervan worden ook wel Ischias genoemd. Je kan hierdoor pijn en/of prikkelingen en gevoelloosheid krijgen of hebben dat door de bil naar een of twee benen doorgaat. De pijn word soms omschreven als een scherpe pijn die op een electrische schok lijkt.

Beenlengte verschil

Een beenlengte verschil kan meerdere oorzaken hebben. Zowel  structurele- (bijv. geboren aandoeningen) als posturele problemen (bijv. het draaien van de bekken).

Spondylose of Artritis

Spondylose of spinale artritis kan de kleine gewrichten (facetgewrichten) aan de achterzijde van de ruggengraat beinvloeden. Dit soort artritis word meestal verooraakt door het verouderingsproces.

Whiplash

Een whiplash is een acceleratie-deceleratiemechanisme waarbij krachten inwerken op de nek. Het treedt vaak op bij (auto-)ongevallen maar het kan ook het gevolg zijn van bijvoorbeeld duiken. De nek en het hoofd worden zoals een zweepslag opeens en snel naar voren (hyperflexie) en naar achteren (Hyperextentie) bewogen. Deze snelle bewegen kan tot een zware nek verstuiking of kneuzing leiden.